Mange pædagogiske assistenter arbejder allerede på specialområdet for både børn og voksne i Esbjerg og Vejen kommuner. Et nyt samarbejdsprojekt med SOSU Esbjerg skal styrke fokus på området endnu mere, og kommunerne vil også oprette flere lærepladser.
Traditionelt har de pædagogiske assistenter især været ansat i vuggestuer, børnehave og fritidsordninger. Men i fremtiden bliver der i lige så høj grad brug for deres kompetencer i forhold til unge og voksne, der har udfordringer af forskellig karakter.
Og udviklingen er i gang. Mange pædagogiske assistenter arbejder allerede på specialområdet i Esbjerg og Vejen kommuner. En opgørelse fra Esbjerg Kommune viser, at 45 % af de pædagogiske assistenter ansættes på specialområdet. Derfor er der også brug for at styrke de pædagogiske assistenter, så de står stærkt, når de søger stillinger og vælger at arbejde inden for specialområdet og med andre målgrupper end børn.

Foto: Susanne Hartvig og Helle Holm.
Kommunerne har derfor netop igangsat et knap fireårigt projekt sammen med SOSU Esbjerg, ”Pædagogiske assistenter i fremtidens velfærdsarbejde”, der skal sikre et endnu bedre match mellem de pædagogiske assistenters kompetencer og det brede arbejdsmarked, de ansættes indenfor. Det betyder blandt andet helt nye oplæringssteder som plejehjem og dagtilbud for ældre.
”Projektet bygger videre på det gode samarbejde, vi i forvejen har med SOSU Esbjerg. Jeg tror på, at vi udvikler og styrker uddannelserne bedst, når vi i fællesskab samarbejder tæt om den samlede uddannelse – både det, der foregår på skolen og det, der foregår i oplæringen. Vi har et stort fælles fokus på at understøtte sammenhængen i uddannelsen og at understøtte hinanden i at lykkes bedst muligt med den spændende og vigtige opgave, det er at udvikle den pædagogiske assistentuddannelse. På den måde sikrer vi et endnu bedre match mellem de faglærte pædagogiske assistenters kompetencer og aftagernes behov”, siger Susanne Hartvig, chef for Uddannelse og Rekruttering i Esbjerg kommunes forvaltning for Fritid, Sundhed & Omsorg og medlem af styregruppen for projektet.
Samarbejde med social- og sundhedsområdet er vigtigt
Formålet med projektet er altså at styrke den samlede uddannelse, så den omfatter flere opgaver på kommunernes velfærdsområder. Afsættet har været, at de Lokale Uddannelsesudvalg (LLU) for henholdsvis social- og sundhedsuddannelserne og den pædagogiske assistentuddannelse på SOSU Esbjerg i fællesskab ville sætte fokus på specialområdet, og hvordan de forskellige fagligheder kan bruge hinandens kompetencer fx på social-, sundheds-, ældreområdet, fortæller Helle Holm, uddannelseschef på SOSU Esbjerg og medlem af styregruppen for projektet.
Der er enighed om, at der er behov for tværfagligheden og at klæde de pædagogiske assistenter endnu bedre på til specialområdet.
”Der er enighed om, at der er behov for tværfagligheden og at klæde de pædagogiske assistenter endnu bedre på til specialområdet. I projektperioden får alle pædagogiske assistentelever glæde af projektets aktiviteter. Det vil i praksis sige cirka 100 elever, ligesom lærere, oplæringsvejledere og elevkoordinatorer vil spille en aktiv rolle,” siger Helle Holm.
Fra nytår skal de elever, der starter på uddannelsens hovedforløb, have nyt indhold i nogle skoleperioder. I alt fire hold kommer til at indgå i projektet. På skolen er de i fuld gang med planlægningen med læringsmål og påbygningsfag, fortæller Helle Holm.
Der kommer flere lærepladser
Udover nyt fagligt indhold er endnu en gevinst ved dette projekt, at de to kommuner har forpligtet sig til at etablere hver 10 ekstra lærepladser på social-, sundheds- og ældreområdet. I Esbjerg Kommune betyder det, at man går fra 40 til 50 lærepladser, mens der i Vejen Kommune ansættes 20, som er en fordobling. De flere lærepladser glæder Helle Holm, eftersom der er god brug for dem: ”En hel del elever kan i dag ikke fortsætte direkte på hovedforløbet efter grundforløb 2, fordi der mangler lærepladser”.
I Esbjerg Kommune forventer Susanne Hartvig da også som vanligt mange ansøgere, når de i efteråret skal ansætte de første 25 i stedet for 20 elever.
”I Esbjerg Kommune er det vores Børn & Kulturforvaltning, der ansætter og har ansvaret for kommunens pædagogiske assistentelever. Vi samarbejder derfor tæt med dem for at sikre, at de ekstra elever, der ansættes som en del af projektet, får samme gode uddannelse som de øvrige elever.”
Ved ansættelsessamtalerne vil de gøre noget særligt ud af at tale med ansøgerne om, at uddannelsen ikke alene har fokus på børn, men også på unge, voksne og ældre. Og eftersom de specialpædagogiske kompetencer også spiller en større rolle i uddannelsen, skal eleverne i oplæring, hvor de kan træne kompetencerne i praksis.
I Esbjerg Kommune har vi som en del af projektet valgt at udvide oplæringsmulighederne og give de pædagogiske assistentelever mulighed for at komme i oplæring inden for vores ældreområde. Det kan fx være på et plejehjemsafsnit for alkoholmisbrugere, på et visiteret dagtilbud eller på et plejehjem for borgere med demens og gerontopsykiatriske udfordringer.
”I Esbjerg Kommune har vi som en del af projektet valgt at udvide oplæringsmulighederne og give de pædagogiske assistentelever mulighed for at komme i oplæring inden for vores ældreområde. Det kan fx være på et plejehjemsafsnit for alkoholmisbrugere, på et visiteret dagtilbud eller på et plejehjem for borgere med demens og gerontopsykiatriske udfordringer. Og så skal vi sikre, at eleverne opnår deres oplæringsmål, at de har pædagogisk personale og en uddannet oplæringsvejleder, der kan understøtte dem i deres læring og udvikling – ligesom vi også gør med vores social- og sundhedselever”, siger Susanne Hartvig.